Klassisk / classical

Startside

 

        

                                                                                                                                                                                      

 

 

Velkommen i det klassiske hjørne! ( Welcome on the classical corner!)

Den musik, du hører ved at trykke på her er af Mozart.
En sød lille arie, der kan lægges ind i Figaros Bryllup. 

Den hedder "Un mo di goija" og er arrangeret af Hans Holm, Vrads.
( Press " her" to hear  Mozart "Un mo di goija" arranged by Hans.)

Du kan også høre en svensk jul-polska! Den har jeg arrangeret for Silkeborg Kammerorkester.

( You also can hear a Swedish Christmas-Polska,  I have arranged for Silkeborg Chamber Orchestra.)

 

Jeg bruger en del af min tid på klassisk musik, idet jeg spiller violin i Silkeborg Kammerorkester.
Vi afholder koncert nogle gange hvert år.
Vi har i 2001 arbejdet sammen med Herning Amatør Symfoniorkester om koncerter i Herning og Silkeborg.
Vi spillede bl.a. Beethovens violinkoncert med en dejlig solist:
Christina Aastrand, koncertmester i Radiosymfoniorkestret. Som hun da kan spille. Dejligt!

2002
I foråret spillede orkestret noget af Händels Watermusic på Kunstcenter Silkeborg Bad
og efter sommerferien noget mere af samme værk.
Her i efteråret har vi samarbejdet med et kirkekor i Skjern,
som gerne i anledning af et 25 års jubilæum ville synge noget af Händels Messias 
og lige nu ( nov. ) arbejder vi på en julekoncert på Silkeborg Højskole
og til foråret skal noget af dette program gentages sammen med Herning-foket og musikere fra Viborg.

2003

Anmeldelse af Anders Gjedsted: (Brudstykker)

DEJLIG BAROKAFTEN PÅ SILKEBORG BAD

Troldmanden fik kammerorkestret til at trylle med.

Orkestret spillede for første gang uden sin faste dirigent, Hans Holm, der denne aften
spillede kontrabas. Ledere var i stedet solisterne Jochen Brusch og Niels Kås.

Jochen Brusch spillede Partita nr. 2: Man fornemmede fra første strøg hans eminente  teknik, der gjorde, at han ubesværet kunne forme suitens første fire dansesatser, så de kom til at stå klart med deres karakteristiske særpræg. Kulminationen af hans fortolkning lå imidlertid i 5. sats, der er udformet som en stort anlagt variationssats og indeholder en følelsesmæssig rigdom, der gav ham lejlighed til at udfolde sit instruments udtryksmuligheder. Det var utroligt, at en soloviolin kunne sige så meget.

Aftenens Bach-koncerter bærer præg af Vivaldis musiks påvirkning. Men Bachs gennemarbejdede form fornægter sig ikke. De hurtige ydersatser i a-mol koncerten blev spillet med en kraftfuld lethed i et levende og tæt kammermusikalsk samspil med solisten, Jochen Brusch, hvis inspiration gav et løft til orkestret. I den langsomme midtersats udøvede "troldmanden" med violinen sin magi ved at spænde sine sjælfulde melodiske buer henover en roligt pulserende rytme i orkestret. Det var violinspil af høj klasse og fint afstemt af et lydhørt orkesterspil.
I dobbeltkoncerten sluttede troldmandens lærling sig til mesteren som den anden
solist . Niels Kås har været elev hol Jochen Brusch gennem mange år. De to solovioliner stod meget fint til hinanden og indgik ligeværdigt i et herligt koncerterende og imiterende sammenspil.

Det var en rigtig god aften i Panoramasalen på Silkeborg Bad.

 

  Bryrup Kirke hentet på nettet Tirsdag den 16. november kunne man høre fin musik i Bryrup Kirke idet omtalte orkester her afholdt en af sine koncerter op mod jul. Det var dejlig at se, at så mange, også udenbys gæster, fyldte kirkebænkene.
BRYRUP KIRKE

SILKEBORG KAMMERORKESTER

Edvard Grieg: Aus Holberg's Zeit - Suite, opus 40

l .Praelude - 2.Sarabande - 3.Gavotte - Musette - 4.Air - S.Rigaudon

J. S.Bach: Koncert for violin og orkester i a-mol

Allegro - Andante - Allegro assai

Solist: Niels Kås, violin, 

Arcangelo Corelli: Concerto grosso -"Julekoncerten", opus 6, nr.8

l .Vivace - 2.Grave -3 Allegro - 4.Adagio-Allegro-Adagio - 5.Vivace - 6.AIIegro 7.Pastorale

 

Koncerten indledtes med Holberg-suiten af Edvard Grieg (1843 – 1907) og den er både morsom og dejlig at lytte til. Tre af de fem satser har karakter af rokokodanse. Et ”parykstykke” skulle Grieg spøgefuldt have sagt om suiten, der oprindelig var skrevet for klaver i anledning af Holbergs 200 års fødselsdag, og siden arrangeret for strygeorkester. Smukt og velspillet var alle satser, men man kunne helt ”svømme hen” i den langsomme Sarabande, og man sad og vippede med tæerne ved de andre ”danse” som eksempelvis slutsatsen Rigaudon.

Violinkoncert i a-mol af J. S. Bach ( 1685 – 1750) blev spillet med fasthed og disciplin og vidunderlig charme i specielt den langsomme 2. sats. Niels Kås var som solist fabelagtig til de mange hurtige og svære passager og eminent til de lange strøg med helt svage, men klare toner. Og her blev han ikke overdøvet at orkestret, der i det hele taget spillede oplagt og flot.

Derefter fulgte ”Julekoncerten”, som den traditionelt kaldes, af Corelli ( 1653 – 1713). Det er en koncert, der spilles af mange hvert år ved juletid og det er lige dejligt at høre de mange satser hver gang. Også her, som i violinkoncerten, var orkestrets faste cembalospiller, Kirsten Guldager Sørensen, med. Hun dannede sammen med Johan Hansen, cello og Niels Kås og Jens Grøn på violiner den koncerterende gruppe. Man går hurtigt fra 6. til 7. sats, Pastoralen, som man normalt hæfter navnet ”Julekoncerten” på.

Efter stor applaus fik vi Bachs Air som ekstranummer og kunne gå hjem med fryd i sindet..

 

Desværre er mit helbred ikke længere godt nok til at kunne deltage i orkestrets arbejde.

Opdateret 2011-03-09

 
Startside   Events         
    Links  Mig selv   Noder  Götakanal Spillemand
Teater Viser Sejlture  Vore rejser Vinter Naturfotos